maanantai 30. joulukuuta 2013

Заявление в финскую полицию безопасности на чекистку-демократку Челышеву


6 марта 2013 г.

  Я направил в финскую полицию безопасности Suojelupoliisi заявление на чекистскую крысу Челышеву. Его копии высланы в шведскую полицию безопасности Säkerhetspolisen и в латвийское Бюро по защите конституции Satversmes aizsardzības birojs. Заявление написано на шведском языке – втором государственном языке Финляндии. Само собой разумеется, что я не верю в то, что какие-либо меры будут приняты – это одна из причин, по которой я публикую полный текст этого документа. Пусть люди по крайней мере знают, о чём идёт речь. Перевод на русский язык я делать не буду: во-первых, по-русски я на эту тему написал уже более чем достаточно; во-вторых, кому очень надо, сам переведёт.

Евгений Новожилов
Краснодар
____________________________________________________________________________

6 mars 2013

Från: Eugene Novozhilov
         Krasnodar, Ryssland
         
Till: Skyddspolisen / Suojelupoliisi
        Bangatan 12
        PB 151
        00121 Helsingfors
        Finland / Suomi

Kopior till: 1) Säkerhetspolisen
                      Stockholm, Sverige
                   2) Satversmes aizsardzības birojs
                       Riga, Lettland    

Polisanmälan

  Jag vill polisanmäla den i Finland verksamma ryska agenten Oksana Chelysheva (Tjelysjeva / Tšelyševa) som sysslar med flyktingspionage och flyktingsabotage. Hon bor i Finland sedan 2008. Enligt mina uppgifter började hon samarbeta med FSB senast 2004.
  Jag har skrivit flera avslöjande artiklar om Chelysheva. Här kommer länkarna till dessa artiklar (som är skrivna på ryska):

Русский шпионаж в Скандинавии: Злой гений Челышевой
www.chechenews.com/world-news/russia/8099-1.html
26 juni 2012

Чекистская агентка в Финляндии Челышева опять атакует
2 juli 2012

Стукачка-чекистка-демократка Челышева круче «Кавказ-Центра»?
14 juli 2012  

«Правозащитница» Челышева не только чекистка, но ещё и воровка

Крысиный интернационал
17 november 2012

Бригада ФСБ бросилась защищать Челышеву
27 januari 2013

  Obs! Ryska språket och stilen i dessa artiklar är ganska speciella (jag kallar det för ”Kavkaz Center-stilen”): läsare som inte har ryska som modersmål kan ha svårt att första vissa delar, man måste känna till bakgrunden till vissa saker (det handlar om läsarens språkliga, kulturella, sociala och historiska kunskaper).

  Jag vill ställa Skypo följande frågor:
  1) Hur lyckades Chelysheva 2 gånger (i juni och november 2012) läsa mina mail som jag skickade till mina vänner som i sin tur inte kunde vidarebefordra mina mail till andra personer? Jag hävdar att Chelysheva läste mina mail eftersom hennes efterföljande agerande var direkt knutet till mina mails innehåll. Ett tips: FSB skannar av min e-post och jag har bevis för detta.
  2) Varför gjorde Chelysheva allt möjligt för att ställa in i mars 2012 Polina Zherebtsovas offentliga uppträdande för finländsk publik som skulle ha handlat om kriget i Norra Kaukasien? (Polina Zherebtsova är rysk författare från Tjetjenien som söker asyl i Finland.)
  3) Varför blev Chelysheva missnöjd till den yttersta graden när hon fick veta att Polina Zherebtsova skulle intervjuas av den georgiska tv-kanalen PIK TV?
  4) När Polina Zherebtsova hade intervjuats av en finsk tidning i april 2012 kom Chelysheva några dagar senare till redaktionen och försökte sniffa runt. Varför gjorde hon detta?
  5) Varför deltar Chelysheva aktivt i prorysk undergrävande verksamhet i Lettland som underminerar Lettlands självständighet? Ett exempel: den av FSB finansierade folkomröstningen om ryska språket. Jag tror det vore rimligt för Lettland att förbjuda Chelysheva inresa till landet.
  6) Chelysheva påstår att hennes ryska utrikespass har blivit stulet, men hon har aldrig försökt på riktigt att få ett nytt ryskt pass. Hon säger att Ryska Konsulatet i Helsingfors vägrade att utfärda den nya legitimationen. Chelysheva ljuger eftersom hon, som säger sig vara ”demokratisk journalist och människorättsförsvarare”, aldrig har protesterat offentligt mot detta (om det i själva verket har ägt rum) lagstridiga agerande. Hon vill helt enkelt inte få det nya ryska passet. Varför tillåter finländska myndigheter Chelysheva att springa runt med ett finländskt pass? Kanske skall Skypo orka göra det minsta man borde göra i det fallet: hindra henne från att få finländskt medborgarskap?

  Jag skriver denna anmälan inte för att hjälpa er. Jag vill inte hjälpa er eftersom ni aldrig skall hjälpa mig. Jag försöker hjälpa de människor i europeisk flyktingmiljö som jag respekterar och stödjer. Chelyshevas verksamhet kan påverka deras öden på ett mycket negativt sätt. Jag vill också påpeka att det finns en stor skillnad mellan er och mig: ni lyder under er regering och jag lyder endast under Gud.

Med vänliga hälsningar,
Eugene Novozhilov
oberoende journalist och människorättsaktivist
före detta (och troligen framtida) politisk fånge i Ryssland
före detta politisk flykting i Polen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.